Hospital Inc. Onderzoek

Door stealthgun op maandag 18 december 2017 09:00 - Reacties (4)
Categorie: Algemeen, Views: 2.524

Update 08-01-2017: Deze week geen blog, ik heb echt even vakantie gevierd, volgende week weer gewoon een blog met updates.

Dit gaat een van de laatste weken zijn in de pre-alpha ik wil nog een paar kleine dingen oppoetsen maar met het onderzoek en research erin zijn de hoofdlijnen van het spel gezet.

Met de feest dagen op komst is dit tevens ook de laatste blog dit jaar en ga ik op 8 januari de volgende blog posten. Er kan tussentijds nog wel een extra build komen maar de info daarvoor kan je vinden op GameJolt (als je het project daar volgt krijg je automatisch bericht van alle activiteiten).

Er is nog steeds werk te doen maar vooral in het uitbreiden van de stad, de UI en de gameplay (en natuurlijk bugfixes) iedereen die al meedeed in de pre-alpha heeft automatisch ook de Alpha downloads ter beschikking.

Ik ga nu ook een "Pay what you want" hanteren, het spel is in principe gratis maar je kan er ook een klein bedrag voor geven om het project te steunen.

Voor wie niet kan wachten tot januari ik heb nog steeds keys! (even PM/DM sturen en je krijgt er een) Met de key doe je automatisch mee aan de Alpha en Beta!

Afgelopen week
Changelog: v0.2.4

Onderzoek/Research
Na vorige week de administratie kantoren is deze week (de kamer zelf is nog niet af!) een laboratorium erin gekomen deze heb je nodig om research te unlocken.

https://tweakers.net/ext/f/vFTE0Lb2WAvFEOmFBAfvG3FW/medium.png
Het lab

Op het moment dat je de laboratorium hebt gebouwd krijg je in het UI een knopje tezien waardoor je in het research scherm komt. Vanuit hier kan je klikken naar de research die je wilt doen (en je kan ook zien wat je al hebt gedaan).
Het kan zijn dat een bepaalde research afhankelijk is van een andere research. Deze kan je dan pas uitvoeren als de vorige is gedaan dit is weer gegeven met pijltjes.

Research heb je nodig om naar een volgende fase in het spel te gaan maar ook om voor sommige ziektes vaccins te maken.

Fase 2 is vrij straight forward, je researched het en je krijgt een aantal nieuwe ziektes in het spel waarvoor je dus grotere en gespecialiseerde kamers nodig hebt.
Nu kreeg ik nog een hele goeie tip om in Fase 3 vaccins te maken. En dit ga ik dan ook doen. Fase 3 is dus een fase waarin je meer onderzoek moet doen voor de ziektes die je krijgt. Je krijgt een ziekte in je ziekenhuis, deze onderzoek je en na dat onderzoek heb je een research nodig om de behandeling te kunnen doen (namelijk het vaccin maken).

Fase 4 gaat je specialisatie worden, dit moet ik nog goed uitdenken maar vanaf deze fase (dit is dus echt end-game) ga je ook kritieke patiŽnten uit een ander ziekenhuis krijgen die (letterlijk!) per ambulance naar je toe gebracht worden.

Kamers unlocken
Een verandering op vorige versies is dat je nu bepaalde kamers pas kan bouwen als je de research hebt gedaan. Ik ga het zo maken dat de kamers per groep wat bij elkaar zitten dus je werkt steeds verder naar achteren in het ziekenhuis tot dat je bij fase 4 bent je het hele ziekenhuis gevuld hebt en dan ben je dus gespecialiseerd.

Als je fase 2 hebt onderzocht krijg je automatisch de short and long stay units, maar je moet bij voorbeeld de eerste hulp dan nog onderzoeken. Heb je die ook onderzocht dan kan je ook die kamer bouwen.

De reden dat ik het op deze manier doe is dat meer management in het spel zit zodat je keuzes moet blijven maken en niet zomaar uit het niets het hele ziekenhuis vol kan bouwen.

Kamer informatie
Ik heb een heel klein UI dingetje erbij gemaakt die een beetje informatie geeft over de kamer, zo kan je bv zien wat voor kamer het is en hoevaak hij gebruikt is.

https://tweakers.net/ext/f/xPKccxXcC5hl4LHNnxmT0uTV/medium.png
Kamer informative

De bouw locaties
Ik heb de bouwlocaties wat aangepast, er is een nieuw icoon voor gekomen met kleuren codes zodat je nu kan zien wat voor type je er kan bouwen.

https://tweakers.net/ext/f/QeTBd2SePSX579TH3LiaaUmO/medium.png
Nieuwe bouw locaties

Wat nu ook is veranderd is dat je aan de positie van het icoon kan zien op welke manier de kamer neergezet gaat worden, als je het spel speelt wordt dus snel duidelijk.

Op naar de alpha
Begin januari zal ik de transitie maken naar de Alpha (en dus early acces) de nieuwe build komen dan publiekelijk te staan. Wat er in januari staat is namelijk echt de basis van het spel zonder de fase 4. Maar de gameplay zit er dan in, ik kan het dan ook echt een spel noemen waar je minstens 2-3 uur zoet mee kan zijn.

Ik wil echt iedereen bedanken voor het meedenken de tips de hulp die jullie aanbieden.

In het bijzonder wil ik rhodium bedanken hij heeft namelijk de nieuwe sirene in het spel gemaakt die loopt zonder stilte.

Veel speel plezier met de feestdagen en tot volgend jaar!

Hospital Inc. Wat een week zeg!

Door stealthgun op maandag 11 december 2017 09:00 - Reacties (21)
Categorie: Algemeen, Views: 2.720

Als eerste wil ik alle blog lezers bedanken voor hun input en complimenten over het spel, maar het is nog lang niet klaar. maar we zijn weer een week verder en weer een week vol werk.

Er zijn al 10 talle pre-alpha keys weggegeven maar ik heb nog meer hoor! Dus laat het vooral weten als je interesse hebt.

Changelog van de week: Changelog v0.2.3

Ik ga nu in de blog alleen nog de grote lijnen behandelen, alle wijzigingen komen dus in de devblog op Gamejolt.

Tegenslag
Op een mysterieuze wijze wil het project niet meer gexporteerd worden. In de editor zelf doet alles het goed maar als ik het wil deployen (een .exe of .sh van maken) blijft hij hangen. Op het moment is het dus voor mij even niet mogelijk om een nieuwe versie uit te brengen totdat ik dit problem heb verholpen. Ik hoop dit snel te hebben opgelost zodat ik weer echt verder kan.

Edit: Probleem is opgelost, bleek iets in de UI te zijn wat het probleem veroorzaakte zal vanavond een nieuwe build online hebben. /edit

Administratie Kantoren
Administratie kantoren hebben eindelijk een functie gekregen, ze geven een bonus op de tijd dat een patiŽnt op een kamer is (dus bij de dokter of de apotheek etc.) dit als gedachte dat de dokter minder tijd kwijt is aan de administratie van een patiŽnt.

Een klein administratie kantoor heeft een bonus van 10% en de grote geeft een bonus van 15%. De bonus van de kleine en het grote kantoor telt wel bij elkaar op (tot 25%) maar als je 2 kleine bouwt hou je maar een bonus van 10% dit heb ik zo gedaan omdat je anders je wacht tijd helemaal kan weghalen.

De administratie kantoren kosten je ook een bepaald bedrag per dag, de kleine 250 en de grote 750 na iedere nieuwe dag worden deze kosten afgeschreven van je geld bedrag.

https://tweakers.net/ext/f/OPOXkK2jUC1TtqMHSMAfoAJO/medium.png
Klein administratie kantoor

https://tweakers.net/ext/f/AMqNDOW1VLxavXBcWZWNXR6F/medium.png
Groot administratie kantoor

Dagelijkse Kosten
Waar ik deze week ook een begin mee heb gemaakt is dat met iedere nieuwe dag in het spel de dagelijkse kosten worden berekend. Zoals loon kosten en kosten voor bepaalde ruimtes.

Dit staat nog erg in de stijgers maar zorgt er wel voor dat er een beetje diepgang komt te zitten in het spel.

FinanciŽle informatie
Ik ben deze week begonnen met het maken van een financieel logboek waarin alle transacties opgeslagen worden. Ik heb nu ook in de UI het zo gemaakt dat je dit logboek kan zien.

https://tweakers.net/ext/f/AQcpMy04jBaVCCd71feckesP/medium.png

Wat Unreal leuk maakt is dat je "data structures" kan maken dit is een variabele waarin je verschillende variabelen kan zetten.

https://forums.unrealengine.com/filedata/fetch?id=1065831&d=1422740109
Hoe de data structure eruit ziet

https://forums.unrealengine.com/filedata/fetch?id=1065832&d=1422740183
Hoe je de data structure in het spel verder gebruikt

Dit maakt het mogelijk om voor de financiŽle informatie ťťn variabele array te gebruiken terwijl je ontzettend veel data kwijt kan in de array.

Bekende Routes Opslaan
Misschien wel een van de grootste dingen deze week is het voor elkaar krijgen van het opslaan van de bekende routes van de auto's. Ik gebruik hiervoor in een Rest API naar een (Azure) webserver van mij die het vervolgens in een Azure SQL database opslaat waar vanuit ik een CSV kan exporteren die ik vervolgens kan gebruiken om een Data Table te maken in het spel.

Een Data Table is niks anders dan een tabel waarin read-only data staat het is net een database tabel waar vanuit je data kan halen, de source van deze tabel kan een JSON, CSV of XML bestand zijn of je vult hem zelf.

Op deze manier kan ik er voor zorgen dat het spel vanaf het eerste moment dat je hem opstart niet steeds alle routes gaan her berekenen en over een langdurige tijd heb ik alle routes in het spel die mogelijk zijn waardoor niemand dat nog meer hoeft.

Hospital Inc. Het ziekenhuis groeit.

Door stealthgun op maandag 4 december 2017 09:00 - Reacties (16)
Categorie: Algemeen, Views: 3.914

We zijn weer een weekje verder, het ontwikkelen gaat iets langzamer omdat het iets drukker is geworden op het werk en met de feest dagen in aantocht verwacht ik ook dat de komende maand het iets minder snel gaat.

Neemt niet weg dat er wel vooruitgang is geboekt in een week natuurlijk.
De placeholder unreal 4 patiŽnt is weg en vervangen door nieuwe assets.

Wat wel jammer is dat ik er achter ben gekomen dat er dus nu een nieuw ziekenhuis spel in de maak is. "Project Hospital" en komt ook volgend jaar uit alleen die hebben echt alle focus op het ziekenhuis en wat dit spel uniek maakt is dat ik er echt een stad omheen maak. Ik wil hierdoor nu alleen nog wel een manier vinden de stad nog meer nut te geven in het spel, als iemand daar ideeŽn over heeft hoor ik die dan ook graag.

Wat ik ook heb gedaan is het spel op gamejolt zetten:
https://gamejolt.com/games/hospitalinc/300549

Pre-Alpha
Hier zullen straks ook de nieuwe(re) versies van het spel komen, voor wie geinstreseerd is in de pre-alpha, als je mij een DM stuurt krijg je een link zodat je mee kan doen aan de pre-alpha. Zonder kosten natuurlijk.

PatiŽnten
De standard Unreal place holder is vervangen door nieuwe assets.

De animaties wil ik nog kijken of ik die wat kan aanpassen omdat ik ze een beetje teveel naar voren vind lopen. Iets wat ik heb al wel heb gemaakt is dat er random (op geslacht) een uiterlijk wordt gekozen van een patiŽnt, dit gebeurd nu ook bij de ongelukken.

https://tweakers.net/ext/f/mlHokjBBVpodVwteMfS3ehrR/medium.png
Receptionist

Ongelukken
Ook bij de ongelukken is het standaard Unreal 4 model vervangen voor de nieuwe personen. Verder is er nu in het UI de mogelijkheid om direct met de camera naar het ongeluk te gaan en weer terug naar het ziekenhuis.

Een grote verandering is dat een ambulance nu ook een patiŽnt het ziekenhuis in "brengt" als deze terug is gekomen. Tevens is er een bug opgelost, als de ambulance naar een ongeluk was gereden kwam deze niet meer terug omdat de rem van de ambulance geactiveerd bleef, dit is nu niet meer het geval en de ambulance keert dan nu ook weer netjes terug naar het ziekenhuis.

https://tweakers.net/ext/f/7qyrCYgrpG3Z3FFlbVr2aZZE/medium.png
Iemand die aan het verdrinken is

Ziekte moeilijkheden
Om er voor te zorgen dat je niet gelijk de meest ingewikkelde ziektes krijgt wil ik het zo maken dat je een soort specialisme moet vinden voor je ziekenhuis. Je krijgt 2 of 3 specialisme die ook bepaalde ziektes en verwondingen met zich mee brengen. Ik wil dit niet helemaal zo maken dat je maar iets kiest en dat je dat je dan nieuwe ziektes krijgt maar daar wel een ding van maken, maar moet ook nog even kijken hoe ik dat precies ga doen.

Een van de specialisme gaat brandwonden worden, hiervoor zal je aparte brandwonden kamers moeten maken en deze patiŽnten komen alleen maar via een ambulance binnen.

Wat natuurlijk ook een ding gaat worden is dat je een operatie kamer nodig hebt, ik wil de ziektes die dat nodig hebben (en andere meer complexe zaken) wat ik heb gadaan is dat het spel random tussen de 45min en 2 uur een timer maakt en dan de nieuwe complexere ziektes en verwondingen in het spel brengt. Ook hier wil ik 3 of 4 trappen maken. Deze week heb ik het zo gemaakt dat je bv 20 verschillende ziektes per trap bestaan maar dat je per spel tussen de 4 en 7 krijgt waardoor je dus niet zomaar luk raak kan bouwen maar echt moet kijken wat krijg ik binnen qua patiŽnten.

Dit allemaal heb ik gedaan om te zorgen dat het niet een makkelijk spel wordt, maar dat je wel echt moet kijken wat krijg ik. Dit alles zodat je echt goede (slimme) keuzes moet maken om niet straks zonder geld komt te zitten.

UI
Afgelopen week een paar dingetjes veranderd aan het UI, je kan nu ook naar een ongeluk toe met de camera, het UI heeft nog wel veel werk nodig om er wat beter uit te zien, maar ik wil het nu eerst functioneel hebben voordat ik aan de styling begin.

Er is nu ook een knopje gekomen om terug naar het ziekenhuis te gaan, verder heb ik een paar bugjes uit het UI gehaald met betrekking tot de ongelukken ik had de omschrijving en de korte tekst op een paar plekken door elkaar gehaald.

Ik heb ook een simple hoofd menu gemaakt zodat je het spel kan starten.

https://tweakers.net/ext/f/ndqJtSm1rhdKaGidsXUDFLYQ/medium.png
Main Menu

Het spel krijgt nu echt vorm

Door stealthgun op maandag 27 november 2017 09:00 - Reacties (12)
Categorie: Algemeen, Views: 2.734

Afgelopen week heb ik belangrijke stappen gemaakt.
Er zitten nu patienten in, ziektes en wat meer kamers.

De stad (het wegen plan) is af:

https://tweakers.net/ext/f/2q86UKzjxoAcaF9qtHzPqI9e/medium.png
De stad in grote lijnen

Alleen de 2de stad en het landelijke deel moet nog en op veel plekken moeten nog gebouwen geplaatst worden.

Verkeers systeem
Het verkeers system is zo goed als af, zijn nog een paar kleine bugs die ik moet oplossen. Maar de auto's rijden en ik sla nu de gevonden routes op in het spel zodat deze niet steeds meer opnieuw berekend hoeven worden. Dit komt de performance van het spel onwijs ten goede.

De auto's spawnen op een random plek in de stad en kiezen dan zelf een einddoel, de auto zoekt of berekend een route naar het einddoel en rijdt daar dan naar toe. Ze wachten netjes op verkeerslichten. Als de auto zijn doel heeft beriekt verdwijnt hij en komt er een nieuwe auto voor in de plaats.


Verkeers system in "actie"


Ambulance die op een ongeluk afgaat

Patienten
Afgelopen week ben ik begonnen met het maken van patienten en met ziektes/verwondingen.
Het is de bedoeling dat je een patient beter maakt, hier krijg je een bedrag voor die qua hoogste afhangt van wat voor ziekte de patient heeft.

Als eerste ziekte heb ik verkoudheid gemaakt, je moet makkelijk beginnen. Als een patient binnekomt gaat deze opzoek naar de receptie, is die er nog niet, dan het is de bedoelding dat de patient dan op een bankje gaat wachten tot deze er wel is. Dit geldt voor alle kamers.

Na dat de patient bij de receptie is geweest gaat hij opzoek naar een dokterskamer. Hierna als de ziekte nog niet eerder in het spel is voorgekomen gaat de patient naar een onderzoekskamer, deze stap wordt dus overgeslagen als het ziekte beeld als eens eerder is voorgekomen.

Als de ziekte in kaart is gebracht gaat de patient naar de apotheek om daar medicijnen op te halen en gaat daarna dus weer "gezond" naar huis.

Er komen natuurlijk veel meer ziektes in het spel, maar je moet ergens beginnen.


Patient in "actie" (met meer gameplay)

Versie 0.5 tweakers editie.
Omdat het spel nu wel echt vorm heeft gekregen heb ik een "speelbare" versie.
Nog ontzetend WIP! maar je krijgt wel een idee van wat ik er mee wil.

Wil je mee doen aan de Pre-Alpha stuur mij even een DM en je krijgt een invite.
Bijna wekelijks (soms vaker) een nieuwe build.

De stappen richting een (speelbaar) spel

Door stealthgun op maandag 20 november 2017 12:00 - Reacties (11)
Categorie: Algemeen, Views: 2.603

Hoe het begon
wat een verschil een jaar kan maken zo is het ooit begonnen midden December vorig jaar:

https://tweakers.net/ext/f/WrTx9Bz2dULuBlGlcD8ldbSC/medium.png
De eerste straat

die zelfde straat ziet er nu zo uit:

https://tweakers.net/ext/f/Hs5ddUnZDsYefMDwC5W0qXVX/medium.png
De eerste straat nu

je ziet nog goed de lijnen van de eerste weg, de groenen lijnen die je ziet zijn onderdeel van het verkeers system en geven rij richtingen aan, De stad is nu echt om het ziekenhuis heen gegroeit, met nog wel wat lege plekken die later nog opgevult gaan worden.

Aangezien ik het spel maak in mijn vrij tijd (werk gewoon 40 uur in de week) gaat het ontwikkelen van het spel dus soms wat sneller dan andere momenten. Maar de ontwikkeling gaat de laatste tijd gestaagd ik ben nu ook meer bezig om wat dingen makkelijker te maken voor mezelf zodat de verschillende onderdelen van het spel makkelijker met elkaar kunnen communiseren.

Ook komt er binnenkort een engelse dev blog uit die samen gaat met iedere nieuwe (major) release van de pre-alpha en alpha versie. Dit om er voor te zorgen dat ook international gerichte sites en geintreseerde informatie kunnen krijgen.

Richting een Alpha release
Nu het spel echt meer vorm krijgt begin ik ook langzaam na te denken hoe dit getest kan worden. Voor source controle maak ik gebruik van een GIT repo in Visual Studio Team Services. Dit is een super mooie tool voor een ontwikkelaar alleen kan er geen publieke bug tracking mee doen. Hiervoor moet ik nog een oplossing verzinnen want als je als testen geen bugs of feature request kan inschieten heb je er niet veel aan dat je kan testen.

Het ziekenhuis
Na een terechte opmerking op de vorige blog heeft het ziekenhuis nu verlichting. Dit maakt het geheel in de nacht wel erg mooi omdat de Unreal 4 Engine echt een heel goed licht model heeft.

https://tweakers.net/ext/f/nxxMFu7lYH9h1jb9dDEkJXSu/medium.png
het ziekenhuis met lichten erin

Afgelopen tijd heb ik ook wat meer variaties in kamers gemaakt, zo komt er ook een administratie druk element, des te meer patienten des te meer administratie en dit kan ook nog gaan wijzigen door bv wetgeving. Je zult ook toiletten moeten bouwen een receptie om patienten de weg te wijzen en natuurlijk de spreek, onderzoek en behandel kamers. Wat ook een element gaat worden is dat je een laboratorium zou moeten bouwen om ziektes die je nog niet bent tegen gekomen beter te onderzoeken.

https://tweakers.net/ext/f/RCAU68OMQMcPJegntgD7Mzfg/medium.png
Administratie kantoor


https://tweakers.net/ext/f/KrlEG0D6bbeMMafw2zGMwNyz/medium.png
Onderzoeks kamer


UI
De eerste stappen met de UI zijn gezet, het bouwen van ruimtes zit nu in een rechtmuis knop menutje, er is een (simple) pauze (escape) menu.

Er is een geld systeem je kan straks zelf ook kiezen of je het in euro, dollar of pond wil terug zien in het spel.

De stad
Ik ga de volgende blog wat plekken van de stad laten zien, ben op het moment nog druk bezig met een paar plekken die ik af wil hebben voor dat ik een test versie uit bring.

Een van de plekken die al wel af is is het stations gebied en de haven.

https://tweakers.net/ext/f/j9HC2BuwxvATt3hG0i71G5zg/medium.png
Het stations gebied

https://tweakers.net/ext/f/gxmbC4wMNdVJZO0MaoEaA1BY/medium.png
De haven

Wat nog niet af is de buitenwijk, hier zie je al wel beetje de contouren maar is nog wel wat werk wat nog gedaan moet worden
https://tweakers.net/ext/f/8uAohlGE67qSqKCZYJ1Khcdq/medium.png
Buitenwijk in aanbouw