Hospital Inc: Nieuwe release 0.4

Door stealthgun op maandag 19 maart 2018 09:00 - Reacties (8)
Categorie: Algemeen, Views: 3.578

Na een lange tijd sleutelen is het eindelijk zo ver de 0.4 update.

Een uitgebreidere devblog over deze update vind je op mijn gamejolt pagina.

De eerste "stage 3" ziektes zitten nu in het spel en ik heb een MRI scanner er bij gebouwd.

https://tweakers.net/ext/f/rVIAmRheANg742iddM8Tt85G/medium.png
De MRI scanner

Save games
In een van de 0.4.x updates zal ook het laden en opslaan van het spel erin komen, dit is wel iets wat ik er snel in wil hebben nu omdat je zo kan blijven doorspelen inplaats van steeds het begin steeds weer opnieuw moet beginnen, terwijl ik de 0.4 updates nog blijf verbeteren en de stage 3 in zijn geheel afmaak.

En nu verder
Nu ga ik bezig met de laatste fase aan ziektes, de stad afmaken, meer ziektes, meer ongelukken en verder verbeteringen.

De volgende grote update zal ook doctoren en verpleegsters bevatten, als dit alles is gemaakt is de basis van het spel af en gaan we verder met de Beta versie waarin ik alles ga optimaliseren en verbeteren. Maar in de Beta zullen dus geen hele grote veranderingen meer zitten op hoe het spel speelt.

https://tweakers.net/ext/f/b0befxbdy2DmzQMjIe1cZUup/medium.png
Patienten die bij een kamer wachten

Hospital Inc. De volgende stap

Door stealthgun op maandag 5 maart 2018 09:00 - Reacties (9)
Categorie: Algemeen, Views: 2.771

De afgelopen tijd was wat druk voor mij en ook wat dingen die speelde op persoonlijk vlak die het ontwikkelen van de 0.4 update wat hebben vertraagd.

Maar het spel staat niet stil! Ik heb nog een tussen update 0.3.4 uitgebracht, deze had wat bugfixes. Een van de grootste bugs die is opgelost is dat de Ambulances nu niet meer zo snel vast komen te zetten.

De 0.3 update is redelijk wat gespeeld met (op het moment van schrijven 303 downloads & installaties waarvan windows 84,78%, linux 7,27% en Mac 5,88% aandeel heeft.
Op het moment van schrijven hebben 14 mensen het spel daadwerkelijk gekocht waarvoor dank natuurlijk.

Het werk aan de 0.4 update staat niet stil en is ook al redelijk op weg, in deze blog wil ik wat ingaan op de progressie die de afgelopen tijd gemaakt is.

Ambulance fix
Als een ambulance nu vast komt te zitten zal deze terug worden gezet naar zijn vorige road-node. Vanaf deze road-node zal de ambulance proberen los te komen, mocht dit niet lukken zal dit proces zich net zo lang herhalen totdat de ambulance echt los is.

Hier onder een video van het system:


Bankjes
Een leuke update die er aan zit te komen is dat de patiŽnten bankjes efficiŽnter gaan gebruiken. Waar ze eerst random door het ziekenhuis gingen zitten zit er nu wat logica achter.

Als je maar een kamer hebt gebouwd van de kamer-soort (bijvoorbeeld maar een "examination room") dan gaat de patiŽnt opzoek naar het dichtstbijzijnde bankje in de buurt van de kamer.

Als je meerder kamers van een kamer-soort hebt gebouwd (bijvoorbeeld twee "doctors offices") dan gaat de patiŽnt opzoek naar een bankje tussen deze kamers in, op deze manier zorg ik er voordat de patiŽnt relatief even ver moet lopen naar een van beide kamers (of hoeveel je er ook maar hebt gebouwd).

Mocht een kamer nog niet zijn gebouwd (en de patiŽnt kan dus niet naar de kamer toe) dan gaat de patiŽnt opzoek naar een bankje het dichtstbij hemzelf.

Dit zorgt er voor dat de doorstroom in je ziekenhuis aanzienlijk verbeterd en nu wordt het plaatsen van bankjes dus ook echt een spel element.

Berichten
Ik merkte zelf dat tijdens het spelen er steeds meer gebeurd waar je je aandacht op moet houden, af en toe was het lastig om overal nog overzicht over te houden. hierom heb ik nu een berichten systeem gemaakt die aangeeft wat er allemaal gebeurd.

Je krijgt op het moment een bericht als:
  • Wanneer een patiŽnt zijn volgende kamer niet kan vinden
  • Wanneer een patiŽnt geen bank kan vinden om op te zitten
  • Een nieuwe ziekte is ontdekt
  • Een patiŽnt beter is gemaakt
  • Een patiŽnt boos naar huis gaat
  • Als er een vaccinatie nodig is maar deze niet op voorraad is
  • Als een ambulance bij het ongeluk te plaatse is
  • Als een ambulance van het ongeluk wegrijdt
  • Als er een autosave is aangemaakt
https://tweakers.net/ext/f/bAGstPyCN33ByxVfTMWTFsyk/medium.png
Berichten overzicht

Met dit berichten systeem wil ik het overzichtelijker maken wat er allemaal moet gebeuren.

Vaccinaties
De grootste stap en verandering in de 0.4 update gaan de vaccinaties worden. Ik ben hier al mee aan de slag alleen het is nog niet af als de vaccinaties werken (dit zal in de eerste 0.4 update een of twee vaccinaties zijn) dan kan ik de 0.4 update uitbrengen omdat het vervolg dan aanzienlijk sneller zal gaan.

Ik heb de logica voor de patienten dat we gaan wachten als er geen vaccinatie is al gebouwd. Wat er nu nog moet gebeuren is het UI verder afmaken en zorgen dat vaccinaties geld kosten en dat als een patient een vaccinatie gebruikt dat deze van het total aantal afgaat.

Wat ik ook wil doen is dat je kan zien dat er vaccinaties zijn opgeslagen in de ruimte die je bouwt voor vaccinaties. Dit heeft verder geen nut voor de gameplay maar vind het zelf leuk om er in te bouwen :)

https://tweakers.net/ext/f/0fhMN42pYB1tqvZG0yDLNBL2/medium.png
Eerste opzet van de vaccinatie UI

Mac OSX support
Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat ik Mac OSX kan ondersteunen, maar dit gaat jammer genoeg niet zonder een kleine investering. Ik kan niet zomaar het spel maken voor Mac OSX dus ik zal een OSX machine moeten 'inkopen' bij macincloud.com om vanuit daar dan de OSX builds te maken.

Ik wil hier nog wel even mee wachten om te kijken of de kosten uit kunnen, het is nou eenmaal zo dat ik zou moeten betalen om de machine te krijgen en als ik dit voor iedere build en bugfix zou moeten doen kan dit best nog wel wat gaan kosten per maand. Voor $30 kan ik 30 uur de machine laten draaien. Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik die kosten er ook uit krijg. Hierover binnenkort meer.

Hospital Inc. Een week vol bugfixes en de volgende stap

Door stealthgun op maandag 29 januari 2018 09:00 - Reacties (7)
Categorie: Algemeen, Views: 2.757

We zijn weer 2 weekjes verder en twee grote bugs zijn uit het spel gehaald.

De bug dat patiŽnten vast zaten in elkaar is in versie 0.3.2 zo goed als opgelost.
De bug dat het UI buiten je scherm kwam te vallen is in versie 0.3.3 opgelost.

zoals gewoonlijk zijn de laatste versies altijd te vinden op gamejolt.

Het einde van stage two
Met de laatste release van het spel (0.3.3) zijn alle functies en ruimtes van de eerste research stage (stage two) klaar.

De laaste kamer die nog afmoest was de Emergency Room, deze kamer zorgt er voor dat als een patient via de ambulance terugkomt deze de dockters office en de examination room overslaat, hierdoor komt er minder druk op je doctors offices te liggen vanuit de patienten die via een ambulance binnenkomen.

Vaccinaties
Nu het spel weer wat stabieler is, is het tijd om weer vooruit te kijken. De volgende stap in het spel wordt samen met het opschonen van het onderzoek-menu en het implementeren van stage three illnesses dit komt allemaal in versie 0.4 als eerste stap.

De eerste stap van stage 3 wordt het werkend maken van vaccinaties. Mijn vriendin had hier een hele mooie manier voor om deze speelbaar en leuk te maken.
  • vaccinatie stappenplan
  • Patient komt binnen met onbekende ziekte
  • Patient wordt onderzocht
  • Ziekte kan een vacciantie ontwikkelen
  • Ontwikkel vaccinatie (Dit moet je dus "zelf" doen)
  • Patient geeft aan door middel van een icon dat hij gevaccineerd kan worden
  • Je klikt bij de patiŽnt op vaccineren
  • Patient wordt gevaccineerd en gaat naar huis
Als je te lang wacht met vaccineren wordt de patiŽnt echt ziek en moet hij behandeld worden.
Bv hondsdolheid. Als je niet binnen 10min hem een vaccinatie geeft krijgt hij het en moet hij het hele ziekenhuis door.

Als je de vaccinatie eenmaal hebt ontwikkeld slaat een nieuwe patiŽnt alle stappen over en krijgt gelijk de melding dat deze gevaccineerd kan worden.

Let wel; vaccinaties hebben een vooraard, dus je moet altijd zorgen dat je voldoende hebt om je patiŽnten te kunnen vaccineren.

Met de komende fase gaat het spel zich meer onderscheiden van andere ziekenhuis spellen en ga ik proberen om het spel unieker te maken en echt een eigen "feel" te geven.

Hospital Inc. Eindelijke Early Access

Door stealthgun op maandag 15 januari 2018 09:00 - Reacties (24)
Categorie: Algemeen, Views: 7.774

Nou de eerste blog van het jaar. Ik was even toe aan echt vakantie dus er is niet veel gebeurd de afgelopen weken behalve het spel klaar maken voor Early Access.

Download is de vinden op: Gamejolt

Afgelopen week heb ik het ontwikkelen weer een beetje opgepakt.

In de aanloop naar EA heb ik een paar dingen beetje opgeschoond, zo heb ik de stad nu af gemaakt (tenminste het gras) en ben ik begonnen met de 2de stad en heb ik de wegen van het platteland uitgedacht en de eerste boerderij er neergezet.

https://i.gjcdn.net/data/fireside/posts/5/74/313074/media/farm+start+2-kfwnpsyt.png
Het platteland

https://i.gjcdn.net/data/fireside/posts/5/74/313074/media/start+now-kgxxkxay.png
Het ziekenhuis

Afgelopen week heb ik wat bugjes proberen op te lossen en een start gemaakt met het Game Options menu.

De werkzaamheden gaan nog wat langzaam maar heb wat minder tijd en moet weer beetje opstarten. Maar het spel staat niet stil, Alle feedback wordt nog steeds gewardeerd!

Hospital Inc. Onderzoek

Door stealthgun op maandag 18 december 2017 09:00 - Reacties (4)
Categorie: Algemeen, Views: 2.662

Update 08-01-2017: Deze week geen blog, ik heb echt even vakantie gevierd, volgende week weer gewoon een blog met updates.

Dit gaat een van de laatste weken zijn in de pre-alpha ik wil nog een paar kleine dingen oppoetsen maar met het onderzoek en research erin zijn de hoofdlijnen van het spel gezet.

Met de feest dagen op komst is dit tevens ook de laatste blog dit jaar en ga ik op 8 januari de volgende blog posten. Er kan tussentijds nog wel een extra build komen maar de info daarvoor kan je vinden op GameJolt (als je het project daar volgt krijg je automatisch bericht van alle activiteiten).

Er is nog steeds werk te doen maar vooral in het uitbreiden van de stad, de UI en de gameplay (en natuurlijk bugfixes) iedereen die al meedeed in de pre-alpha heeft automatisch ook de Alpha downloads ter beschikking.

Ik ga nu ook een "Pay what you want" hanteren, het spel is in principe gratis maar je kan er ook een klein bedrag voor geven om het project te steunen.

Voor wie niet kan wachten tot januari ik heb nog steeds keys! (even PM/DM sturen en je krijgt er een) Met de key doe je automatisch mee aan de Alpha en Beta!

Afgelopen week
Changelog: v0.2.4

Onderzoek/Research
Na vorige week de administratie kantoren is deze week (de kamer zelf is nog niet af!) een laboratorium erin gekomen deze heb je nodig om research te unlocken.

https://tweakers.net/ext/f/vFTE0Lb2WAvFEOmFBAfvG3FW/medium.png
Het lab

Op het moment dat je de laboratorium hebt gebouwd krijg je in het UI een knopje tezien waardoor je in het research scherm komt. Vanuit hier kan je klikken naar de research die je wilt doen (en je kan ook zien wat je al hebt gedaan).
Het kan zijn dat een bepaalde research afhankelijk is van een andere research. Deze kan je dan pas uitvoeren als de vorige is gedaan dit is weer gegeven met pijltjes.

Research heb je nodig om naar een volgende fase in het spel te gaan maar ook om voor sommige ziektes vaccins te maken.

Fase 2 is vrij straight forward, je researched het en je krijgt een aantal nieuwe ziektes in het spel waarvoor je dus grotere en gespecialiseerde kamers nodig hebt.
Nu kreeg ik nog een hele goeie tip om in Fase 3 vaccins te maken. En dit ga ik dan ook doen. Fase 3 is dus een fase waarin je meer onderzoek moet doen voor de ziektes die je krijgt. Je krijgt een ziekte in je ziekenhuis, deze onderzoek je en na dat onderzoek heb je een research nodig om de behandeling te kunnen doen (namelijk het vaccin maken).

Fase 4 gaat je specialisatie worden, dit moet ik nog goed uitdenken maar vanaf deze fase (dit is dus echt end-game) ga je ook kritieke patiŽnten uit een ander ziekenhuis krijgen die (letterlijk!) per ambulance naar je toe gebracht worden.

Kamers unlocken
Een verandering op vorige versies is dat je nu bepaalde kamers pas kan bouwen als je de research hebt gedaan. Ik ga het zo maken dat de kamers per groep wat bij elkaar zitten dus je werkt steeds verder naar achteren in het ziekenhuis tot dat je bij fase 4 bent je het hele ziekenhuis gevuld hebt en dan ben je dus gespecialiseerd.

Als je fase 2 hebt onderzocht krijg je automatisch de short and long stay units, maar je moet bij voorbeeld de eerste hulp dan nog onderzoeken. Heb je die ook onderzocht dan kan je ook die kamer bouwen.

De reden dat ik het op deze manier doe is dat meer management in het spel zit zodat je keuzes moet blijven maken en niet zomaar uit het niets het hele ziekenhuis vol kan bouwen.

Kamer informatie
Ik heb een heel klein UI dingetje erbij gemaakt die een beetje informatie geeft over de kamer, zo kan je bv zien wat voor kamer het is en hoevaak hij gebruikt is.

https://tweakers.net/ext/f/xPKccxXcC5hl4LHNnxmT0uTV/medium.png
Kamer informative

De bouw locaties
Ik heb de bouwlocaties wat aangepast, er is een nieuw icoon voor gekomen met kleuren codes zodat je nu kan zien wat voor type je er kan bouwen.

https://tweakers.net/ext/f/QeTBd2SePSX579TH3LiaaUmO/medium.png
Nieuwe bouw locaties

Wat nu ook is veranderd is dat je aan de positie van het icoon kan zien op welke manier de kamer neergezet gaat worden, als je het spel speelt wordt dus snel duidelijk.

Op naar de alpha
Begin januari zal ik de transitie maken naar de Alpha (en dus early acces) de nieuwe build komen dan publiekelijk te staan. Wat er in januari staat is namelijk echt de basis van het spel zonder de fase 4. Maar de gameplay zit er dan in, ik kan het dan ook echt een spel noemen waar je minstens 2-3 uur zoet mee kan zijn.

Ik wil echt iedereen bedanken voor het meedenken de tips de hulp die jullie aanbieden.

In het bijzonder wil ik rhodium bedanken hij heeft namelijk de nieuwe sirene in het spel gemaakt die loopt zonder stilte.

Veel speel plezier met de feestdagen en tot volgend jaar!