Hospital Inc. Een update

Door stealthgun op maandag 30 juli 2018 09:00 - Reacties (16)
Categorie: Algemeen, Views: 3.364

het is al even een tijdje geleden dat ik een blog post heb gemaakt.
Dit heeft als reden dat ik al een tijdje niet meer actief bezig ben met Hospital Inc.

Even wat rustiger
Dat ik er minder mee bezig ben heft meedere reden, maar de grootste reden is dat ik vind dat ik vast zit, ik heb het gevoel dat ik het spel met moeite verder vooruit kan brengen.

Ik heb daarom besloten om even afstand van het spel te nemen en me te richten op wat andere dingen om later met een frisse blik weer naar het spel te kijken.

2 jaar lang heb ik eraan gewerkt, hierdoor heb ik een soort "hospital inc" burn-out, het nu doorzetten van het spel gaat alleen maar leiden tot een slechtere kwaliteit. De keuze om het rustiger aan te doen was niet een gemakkelijke keuze, maar ik kon mij steeds minder zetten tot het blijven ontwikkelen.

En nu verder
Het spel gaat afgemaakt worden, misschien dat ik een gehele reskin ooit ga doen als ik betere assets kan krijgen die passen bij het spel, of ik ga door met de assets die ik al heb. Maar het gaat een volledig spel worden.

Verder ben ik bezig met een totaal ander project, namelijk een action RPG. Na het uitgeven van de Pragon assets door Epic games had ik er gelijk een idee en een visie mee.

Dit spel is Dark Harvest gaan heten, natuurlijk ook op de Unreal Engine 4 gemaakt, over dit spel komt geen blog. het spel is deels speelbaar, de eerste wereld is voor een klein deel af.

Wat ik eerst wil is zorgen dat het hele platform van het spel werkt om te zorgen dat ik straks heel makkelijk de werelden kan uitbreiden waardoor er meer content is.

Op het moment van schrijven is er misschien 15 aan gameplay, maar dit gaat snel meer worden, de launcher is (gratis) te downloaden via de website voor mensen die toch benieuwd zijn.

Meer informatie over Dark Harvest kan je vinden op www.darkharvestgame.com.

Tot slot
Ik hoop dat iedereen kan snappen waarom ik Hospital Inc. even op een heel laag pitje zet, Ik wil iedereen bedanken die het spel heft gesteund.

Hospital Inc. Nieuwe release en central park

Door stealthgun op maandag 9 april 2018 09:00 - Reacties (12)
Categorie: Algemeen, Views: 2.337

Nou na lang zwoegen is het zo ver, eindelijk zit opslaan en laden in het spel.

De changelog is hier te vinden.

Opslaan en laden
Het laden en opslaan van het spel doe je vanuit het menu.

Een autosave wordt gemaakt bij elke nieuwe dag.

Amublances worden niet opgeslagen en staan bij het laden weer in het ziekenhuis, dit is express gedaan zodat ambulances die zo vast staan dat ze niet meer kunnen rijden nu daadwerkelijke te resetten zijn.

Met deze functie in het spel, is het spel echt speelbaar omdat je niet steeds opnieuw moet beginnen.

Central Park
In deze release is ook central park af gemaakt.

https://tweakers.net/ext/f/fNP0HhgDUcDxl9CQ5LIHcWG1/medium.png

Ik wil nu elke release een nieuw stukje van de stad afmaken om te zorgen dat hier ook weer wat aan wordt gedaan.

Hospital Inc: Nieuwe release 0.4

Door stealthgun op maandag 19 maart 2018 09:00 - Reacties (8)
Categorie: Algemeen, Views: 3.458

Na een lange tijd sleutelen is het eindelijk zo ver de 0.4 update.

Een uitgebreidere devblog over deze update vind je op mijn gamejolt pagina.

De eerste "stage 3" ziektes zitten nu in het spel en ik heb een MRI scanner er bij gebouwd.

https://tweakers.net/ext/f/rVIAmRheANg742iddM8Tt85G/medium.png
De MRI scanner

Save games
In een van de 0.4.x updates zal ook het laden en opslaan van het spel erin komen, dit is wel iets wat ik er snel in wil hebben nu omdat je zo kan blijven doorspelen inplaats van steeds het begin steeds weer opnieuw moet beginnen, terwijl ik de 0.4 updates nog blijf verbeteren en de stage 3 in zijn geheel afmaak.

En nu verder
Nu ga ik bezig met de laatste fase aan ziektes, de stad afmaken, meer ziektes, meer ongelukken en verder verbeteringen.

De volgende grote update zal ook doctoren en verpleegsters bevatten, als dit alles is gemaakt is de basis van het spel af en gaan we verder met de Beta versie waarin ik alles ga optimaliseren en verbeteren. Maar in de Beta zullen dus geen hele grote veranderingen meer zitten op hoe het spel speelt.

https://tweakers.net/ext/f/b0befxbdy2DmzQMjIe1cZUup/medium.png
Patienten die bij een kamer wachten

Hospital Inc. De volgende stap

Door stealthgun op maandag 5 maart 2018 09:00 - Reacties (9)
Categorie: Algemeen, Views: 2.655

De afgelopen tijd was wat druk voor mij en ook wat dingen die speelde op persoonlijk vlak die het ontwikkelen van de 0.4 update wat hebben vertraagd.

Maar het spel staat niet stil! Ik heb nog een tussen update 0.3.4 uitgebracht, deze had wat bugfixes. Een van de grootste bugs die is opgelost is dat de Ambulances nu niet meer zo snel vast komen te zetten.

De 0.3 update is redelijk wat gespeeld met (op het moment van schrijven 303 downloads & installaties waarvan windows 84,78%, linux 7,27% en Mac 5,88% aandeel heeft.
Op het moment van schrijven hebben 14 mensen het spel daadwerkelijk gekocht waarvoor dank natuurlijk.

Het werk aan de 0.4 update staat niet stil en is ook al redelijk op weg, in deze blog wil ik wat ingaan op de progressie die de afgelopen tijd gemaakt is.

Ambulance fix
Als een ambulance nu vast komt te zitten zal deze terug worden gezet naar zijn vorige road-node. Vanaf deze road-node zal de ambulance proberen los te komen, mocht dit niet lukken zal dit proces zich net zo lang herhalen totdat de ambulance echt los is.

Hier onder een video van het system:


Bankjes
Een leuke update die er aan zit te komen is dat de patiŽnten bankjes efficiŽnter gaan gebruiken. Waar ze eerst random door het ziekenhuis gingen zitten zit er nu wat logica achter.

Als je maar een kamer hebt gebouwd van de kamer-soort (bijvoorbeeld maar een "examination room") dan gaat de patiŽnt opzoek naar het dichtstbijzijnde bankje in de buurt van de kamer.

Als je meerder kamers van een kamer-soort hebt gebouwd (bijvoorbeeld twee "doctors offices") dan gaat de patiŽnt opzoek naar een bankje tussen deze kamers in, op deze manier zorg ik er voordat de patiŽnt relatief even ver moet lopen naar een van beide kamers (of hoeveel je er ook maar hebt gebouwd).

Mocht een kamer nog niet zijn gebouwd (en de patiŽnt kan dus niet naar de kamer toe) dan gaat de patiŽnt opzoek naar een bankje het dichtstbij hemzelf.

Dit zorgt er voor dat de doorstroom in je ziekenhuis aanzienlijk verbeterd en nu wordt het plaatsen van bankjes dus ook echt een spel element.

Berichten
Ik merkte zelf dat tijdens het spelen er steeds meer gebeurd waar je je aandacht op moet houden, af en toe was het lastig om overal nog overzicht over te houden. hierom heb ik nu een berichten systeem gemaakt die aangeeft wat er allemaal gebeurd.

Je krijgt op het moment een bericht als:
  • Wanneer een patiŽnt zijn volgende kamer niet kan vinden
  • Wanneer een patiŽnt geen bank kan vinden om op te zitten
  • Een nieuwe ziekte is ontdekt
  • Een patiŽnt beter is gemaakt
  • Een patiŽnt boos naar huis gaat
  • Als er een vaccinatie nodig is maar deze niet op voorraad is
  • Als een ambulance bij het ongeluk te plaatse is
  • Als een ambulance van het ongeluk wegrijdt
  • Als er een autosave is aangemaakt
https://tweakers.net/ext/f/bAGstPyCN33ByxVfTMWTFsyk/medium.png
Berichten overzicht

Met dit berichten systeem wil ik het overzichtelijker maken wat er allemaal moet gebeuren.

Vaccinaties
De grootste stap en verandering in de 0.4 update gaan de vaccinaties worden. Ik ben hier al mee aan de slag alleen het is nog niet af als de vaccinaties werken (dit zal in de eerste 0.4 update een of twee vaccinaties zijn) dan kan ik de 0.4 update uitbrengen omdat het vervolg dan aanzienlijk sneller zal gaan.

Ik heb de logica voor de patienten dat we gaan wachten als er geen vaccinatie is al gebouwd. Wat er nu nog moet gebeuren is het UI verder afmaken en zorgen dat vaccinaties geld kosten en dat als een patient een vaccinatie gebruikt dat deze van het total aantal afgaat.

Wat ik ook wil doen is dat je kan zien dat er vaccinaties zijn opgeslagen in de ruimte die je bouwt voor vaccinaties. Dit heeft verder geen nut voor de gameplay maar vind het zelf leuk om er in te bouwen :)

https://tweakers.net/ext/f/0fhMN42pYB1tqvZG0yDLNBL2/medium.png
Eerste opzet van de vaccinatie UI

Mac OSX support
Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat ik Mac OSX kan ondersteunen, maar dit gaat jammer genoeg niet zonder een kleine investering. Ik kan niet zomaar het spel maken voor Mac OSX dus ik zal een OSX machine moeten 'inkopen' bij macincloud.com om vanuit daar dan de OSX builds te maken.

Ik wil hier nog wel even mee wachten om te kijken of de kosten uit kunnen, het is nou eenmaal zo dat ik zou moeten betalen om de machine te krijgen en als ik dit voor iedere build en bugfix zou moeten doen kan dit best nog wel wat gaan kosten per maand. Voor $30 kan ik 30 uur de machine laten draaien. Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik die kosten er ook uit krijg. Hierover binnenkort meer.

Hospital Inc. Een week vol bugfixes en de volgende stap

Door stealthgun op maandag 29 januari 2018 09:00 - Reacties (7)
Categorie: Algemeen, Views: 2.682

We zijn weer 2 weekjes verder en twee grote bugs zijn uit het spel gehaald.

De bug dat patiŽnten vast zaten in elkaar is in versie 0.3.2 zo goed als opgelost.
De bug dat het UI buiten je scherm kwam te vallen is in versie 0.3.3 opgelost.

zoals gewoonlijk zijn de laatste versies altijd te vinden op gamejolt.

Het einde van stage two
Met de laatste release van het spel (0.3.3) zijn alle functies en ruimtes van de eerste research stage (stage two) klaar.

De laaste kamer die nog afmoest was de Emergency Room, deze kamer zorgt er voor dat als een patient via de ambulance terugkomt deze de dockters office en de examination room overslaat, hierdoor komt er minder druk op je doctors offices te liggen vanuit de patienten die via een ambulance binnenkomen.

Vaccinaties
Nu het spel weer wat stabieler is, is het tijd om weer vooruit te kijken. De volgende stap in het spel wordt samen met het opschonen van het onderzoek-menu en het implementeren van stage three illnesses dit komt allemaal in versie 0.4 als eerste stap.

De eerste stap van stage 3 wordt het werkend maken van vaccinaties. Mijn vriendin had hier een hele mooie manier voor om deze speelbaar en leuk te maken.
  • vaccinatie stappenplan
  • Patient komt binnen met onbekende ziekte
  • Patient wordt onderzocht
  • Ziekte kan een vacciantie ontwikkelen
  • Ontwikkel vaccinatie (Dit moet je dus "zelf" doen)
  • Patient geeft aan door middel van een icon dat hij gevaccineerd kan worden
  • Je klikt bij de patiŽnt op vaccineren
  • Patient wordt gevaccineerd en gaat naar huis
Als je te lang wacht met vaccineren wordt de patiŽnt echt ziek en moet hij behandeld worden.
Bv hondsdolheid. Als je niet binnen 10min hem een vaccinatie geeft krijgt hij het en moet hij het hele ziekenhuis door.

Als je de vaccinatie eenmaal hebt ontwikkeld slaat een nieuwe patiŽnt alle stappen over en krijgt gelijk de melding dat deze gevaccineerd kan worden.

Let wel; vaccinaties hebben een vooraard, dus je moet altijd zorgen dat je voldoende hebt om je patiŽnten te kunnen vaccineren.

Met de komende fase gaat het spel zich meer onderscheiden van andere ziekenhuis spellen en ga ik proberen om het spel unieker te maken en echt een eigen "feel" te geven.